Jak vybrat rám na kolo?

Rám je nejdůležitější částí každého kola.

Ze všeho nejdříve se dobře rozmyslete, k jakému účelu chcete kolo používat. Podle účelu si pak vyberete rám. Neexistuje však jeden univerzální typ na všechna kola. Vybírat musíte dle velikosti, materiálu či modelového roku.

  • Michaela, redaktorka Heureka.cz
  • Doba čtení: 5 minut

Typ rámu

Silniční

Silniční kola, respektive silniční rámy, slouží pro závodní a sportovní jízdu po silnicích a uzavřených okruzích. A to znamená jediné, silniční rám nepatří do terénu.

  • Pohodlný
  • Měl by být lehký
  • Poddajný

MTB

MTB rám je určen do náročného terénu a většinou rozlišujeme tři typy: horská kola s pevným rámem a pevnou vidlicí, horská kola s odpruženou přední vidlicí a pevným rámem, horská kola s odpruženou vidlicí a odpruženým rámem.

  • Pro jízdu v terénu, nikoliv na silnici
  • Pohodlnější je odpružená vidlice

Crossový

Crossové rámy jsou určené do terénu i na silnice. Mívají odpruženou vidlici, avšak s menším zdvihem než MTB kola.

  • Na polní a lesní cesty i na zpevněné komunikace
  • Rám vydrží i krátké využití v nenáročném terénu
  • Pohodlný posed

Freeride

Freeride rám se používá zejména pro kola určená na jízdu po uzavřených okruzích nebo na zpevněném povrchu.

  • Extrémně odolný
  • Určený ke skákání
  • Nevydrží jízdu na delší vzdálenosti

Obdobně jako si vybíráme rámy na kola pro dospělé, obdobně si lze vybrat také rám na dětské kolo.

Podle čeho vybrat

Modelový rok a barva

Modelový rok

Jedním z kritérií výběru rámu na kolo se může stát i modelový rok. Obvykle platí, že čím je model novější, tím je také technologicky propracovanější. Vybírat můžete například mezi roky 2012, 2014, 2015, 2018 či nejnovějším 2022.

Barva

Záleží jen na tom, která se vám líbí nejvíce a jaký máte vkus. Žádné pravidlo pro výběr barvy neexistuje. Rámy však nejčastěji nesou barvu lesklou černou, matnou černou, červenou nebo šedou.

Velikost

Velikostí máme obvykle na mysli vzdálenost mezi středem šlapacího středu a vrškem zámku sedlové trubky. Někdy ale výrobci měří velikost rámu až na vršek horní rámové trubky. U crossových, horských a trekingových kol se údaj uvádí v palcích, u silničních kol v centimetrech. Velikost rámu vybírejte podle toho, kolik měříte.

Výška postavy v cm Výška rámu
Do 165 15", 16", S, do 44 cm
160–170 17", 18", M, do 48 cm
170–185 19", 20", L, do 52 cm
185–200 21", 22", XL, do 55 cm
nad 195 23", 24", XXL, 58–61 cm

Jak zjistit správnou výšku?

Postavte se obkročmo přes rám a změřte si vzdálenost mezi horní rámovou trubkou a rozkrokem. V ideálním případě by měla činit 2–3 cm v případě silničního kola, 3–4 cm u crossového kola, 5–7 cm u horského kola.

Většina horských a silničních kol má rámy unisexové. Zároveň ale každá značka nabízí i specifické dámské rámy se sníženou horní trubkou. U crossových a trekingových kol narazíte na rozdělení dámské/pánské mnohem častěji, ostatně jako v případě městských kol.

Materiál

Materiál hraje velmi důležitou roli, protože každý má jiné vlastnosti, které při výběru musíte brát v potaz.

Ocel

Ocelové rámy jsou pružné a jejich pořizovací cena je velmi přívětivá. Často se na výrobu rámů používají slitiny oceli, například zušlechtěná ocel s přísadou chromu a molybdenu.

  • Levná

  • Pružná

  • Vyšší hmotnost

  • Vyšší tuhost

Hliník

Hliníkové rámy jsou velmi oblíbené, avšak jejich cena je vyšší. Aby hliníkový rám dosáhl všech svých vlastností, používá se takzvaná profilace neboli tvarování trubek, která bývá i oblíbenou designovou záležitostí. Hliníkové rámy nesou značení alu a někdy i označení typu (6061, 7005, 7020).

  • Nízká hmotnost

  • Boční tuhost rámu

  • Vyšší cena

Titan

Titan se používá pouze zřídka, avšak na českém trhu najdete kola od několika málo firem, které přece jen titanové rámy vyrábějí, a to ručně, v malých sériích a někdy také pouze na zakázku.

  • Pružný

  • Boční tuhost rámu

  • Pevný

  • Nízká hmotnost

  • Vysoká cena

  • Metody zpracování

Karbon

Karbon vzniká vrstvením karbonové tkaniny a pojidla do speciálních forem a jejich následným spékáním při určitém tlaku a vysátém vzduchu. Způsob, jakým je vyráběn, umožňuje přidávat a ubírat materiál na určitých místech. Dříve karbonové rámy příliš nevydržely a praskaly, avšak v posledních letech výrobci technologii výroby zlepšili a jejich životnost výrazně prodloužili.

  • Velmi pevný

  • Lehký

  • Vysoká cena

Hořčík

Je využíván častěji než titan, přesto se s ním nesetkáte tak často jako například s ocelí a hliníkem.

  • Pevný

  • Lehký

  • Komfortní

  • Vysoká cena

Scandium

Jde o hliníkovou slitinu, kdy se hliník míchá právě se scandiem. Pak je hliník pevnější a pružnější. Scandium má podobné vlastnosti jako hořčík.

Rámy se nejčastěji vyrábějí z oceli, hliníku či karbonu.

Příslušenství

Pedály

Řetězy

Vidlice

Sedla na kolo

Brzdy

Blatníky

Ráfky

Kliky

Hustilky

Převody

Tlumiče

Pohon

Nejčastější otázky

Který materiál je nejlepší?

Každý preferuje něco jiného, ale profesionální cyklisté nedají dopustit na karbon, který je pevný a extrémně lehký. Také vám vydrží dlouhá léta.

Jak si mám nastavit správnou výšku sedla upevněného na rámu?

Ideálně tak, že si na sedlo sednete a propnutou nohou byste měli dosáhnout na pedály. V pohybu je noha mírně pokrčená. Rovněž je umístěná tak, aby se špička chodidla dotýkala pedálu.

Chtěla bych si pořídit městské kolo na občasné ježdění. Jaký materiál mi doporučíte?

Rámy městských kol se nejčastěji zhotovují z hliníku. Je pevný, ale zároveň hůře tlumí vibrace. Jistě ale oceníte relativně nízkou cenu.